به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی عودنوازی قشم، نشست خبری جشنواره ملی عودنوازی قشم امروز سهشنبه، 26 دی با حضور مدیران جشنواره و اصحاب رسانه در فرهنگسرای ارسباران در تهران برگزار شد.
کیوان فرزین، دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم در این نشست خبری درباره کم و کیف برگزاری این رویداد توضیح داد: جشنواره رقابتی دربرگیرنده ظرایف زیادی است که اگر رعایت نشود میتواند به ضد خودش تبدیل شود. یعنی اثر فرهنگی مثبتی بر جای نمیگذارد. این نکات در حوزه اجرایی وجود ندارد، یکسری ریزهکاری و پختگیهایی لازم دارد که حضور جناب ارسلان کامکار درکنار ما این کار را ارزشمند میکند. این هنرمند تجربه سالها زیست در محیط هنری کشور دارد که در کنار مؤلفه مهمی چون بیحاشیه بودن، بعضاً راههایی را پیش روی ما ترسیم میکنند که بسیار دارای اهمیت است.
وی ادامه داد: بیتردید در برگزاری این جشنواره نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که کارشناسان حوزه موسیقی و اهالی رسانه میتوانند به ما گوشزدهای لازم را انجام دهند تا بتوانیم در رویدادهای بعد آن را مرتفع کنیم. معتقدم تجربیات و راهنمایی که آقای کامکار داشتند تاثیر زیادی در شکل گیری فراخوان جشنواره ملی عود نوازی داشته است.
فرزین اظهار کرد: به واسطه شرایط اجتماعی و کرونا ما موزیسینها از هم جدا شدیم برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند در ایجادهمدلی کمک کند. متأسفانه این روزها برگزاری کنسرتهای هنری در حداقلترین شرایط ممکن قرار دارد. بنابراین جریان جشنواره عود نوازی میتواند نقطه امید بخشی در یک حوزه خاص در یک زمان خاص، عده قابل توجهی از نوازندگان حوزه عود نوازی را دور هم جمع کند تا سبکهای مختلف نوازندگی عود در مواجهه با یکدیگر قرار بگیرند به عبارتی هم تأثیر بگیرند و هم تأثیر ببخشند.
دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم تصریح کرد: امیدوارم به واسطه برگزاری این جشنواره افراد و هنرمندان جدیدی به عرصه عودنوازی کشور بیشتر وارد شوند. به هر حال ما اکنون شاهد هجوم تبلیغاتی گستردهای در حوزه موسیقی تجاری هستیم که خیلی وقتها فرصت تشخیص سره و ناسره را از ما گرفته است. به عبارتی این فرصت از ما گرفته شده که بتوانیم درست بفهمیم در دنیای موسیقی چه خبر است. برگزاری این جشنواره میتواند شرایطی را ایجاد کند که عنصر کمک دهندهای برای توسعه و ترویج شنیدن موسیقی خوب باشد. البته که نقد چنین رویدادهایی یکی از بایدهای یک رویداد است که امیدوارم به واسطه شما منتقدان و اهالی رسانه این موضوعات مورد توجه قرار گیرد.
لزوم راهاندازی بخش پژوهشی در رابطه با ساز عود
فرزین اظهار کرد: ما در حال برگزاری جشنوارهای هستیم که بخش اصلی آن رقابت و اجرا است اما با توجه به صحبتهای آقای ثابت نیا در ابتدای این نشست که ابراز امیدواری کرد این جشنواره تبدیل به پایگاهی برای عود نوازی باشد، پس ما باید درخواست کنیم که اگر مسئولان منطقه قشم بنا دارند تا مجموعهای را متمرکز بر ساز عود راه اندازی کنند طبیعتاً بخش پژوهش یکی از نکات مهم است که باید به صورت جدی باشد. باید به واسطه حضور پژوهشگران و هنرمندان این عرصه و ریشههای قوی فرهنگی عود در مناطق جنوب کشور مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: این خیلی مایه خوشحالی است که از راننده تاکسی تا هر شهروند دیگری در جزیره قشم اطلاعات بسیار ارزشمندی از ساز عود داشت. در این فضای جغرافیایی هنرمندان بسیار ارزندهای هم هستند که در نوع خود میتوانند بسیار بیشتر از اینها به مخاطبان معرفی شوند. این تکنیکها و نوازندگیها باید تبدیل به علم شود. شرایطی که میتواند بهانهای برای توجه این موضوع در کنار برگزاری جشنواره ملی عود نوازی باشد.
اجرا محوری جشنواره ملی عود نوازی قشم
فرزین در بخش پایانی نشست درباره نحوه انتخاب هنرمندان برای اجرای در جشنواره گفت: ما در حوزه برنامههای اجرایی جشنواره شرایط را به گونهای طراحی کردیم که مخاطب بیننده یک پرفورمنس اجرایی باشد. به عبارتی هر هنرمند شرکت کننده میتواند در زمان مشخص یک برنامه اجرایی را طراحی کند. در واقع انتخاب رپرتوار برای اجرا یکی از مهمترین مولفههای داوری آثار برای بخش رقابتی است. اجرایی که باید در چارچوب موسیقی مورد نظر براساس نوآوری در قالب اصالتها باشد.
اخبار مرتبط رو حتما ببینید
نظر شما برای ما با ارزشه
0 دیدگاه