به گزارش روابط عمومی اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم، حسین بهروزینیا، عضو هیئتداوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم درباره این جشنواره بیان کرد: وجود جشنوارهها میتواند نقش مؤثری در نوازندگی افراد داشته باشد و به نوازندگان انگیزه بیشتری برای پیشرفت دهد.
وی ادامه داد: حضور اساتید نامدار اعتبار هر جشنوارهای است كه شركت كنندگان را تشویق به حضور در آن میكند و البته برگزاری هر جشنواره نیاز به حمایتهای همه جانبه دولتی و بخشهای خصوصی و برنامهریزیهای دقیق جهت اجرای شركت كنندگان دارد.
خوشحالی همراه با نگرانی
بهروزینیا درباره تجربه خود از اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم بیان کرد: آثار شركت كنندگان در مرحله اول جشنواره عودنوازی قشم را داوری كردم که از وجود این تعداد نوازنده عود و بربط در ایران بسیار خوشحالم و در بعضی موارد نگران رخنه كردن سبكهای غیر ایرانی و مقامی بر روی این ساز هستم؛ چراكه از نوازندگان عود كه ایرانی هستند انتظار میرود تا این ساز را یا به صورت موسیقی مقامی و یا دستگاهی اجرا كنند.
نفوذ گیتاریسم به عودنوازی
وی افزود: میدانیم كه تأثیر موسیقی عرب بر روی این ساز بسیار است ولی متأسفانه در كنار آن، سبك گیتاریسم بر روی این ساز به شكل ناآگانه در حال نفوذ است كه جشنوارههایی مانند جشنواره ملی عودنوازی قشم باید از فرهنگ موسیقی ایرانی، مقامی و دستگاهی مراقبت و حفاظت كنند.
لزوم بازنگری در بخشبندی گروههای سنی
این استاد پیشکسوت عودنوازی در پایان تصریح کرد: اشتباه جشنواره این بود كه همه شركت كنندگان اعم از سنین ده یا یازده ساله در بخش زیر ١٨ سال، با ١٨ سالهها كه طبیعتاً از مهارت و توانایی بیشتری برخوردارند قضاوت میشدند؛ بهتر بود بخشبندی گروه سنی به دو گروه مجزا تقسیم میشد تا داوری عادلانهتر میبود.
اخبار مرتبط رو حتما ببینید
نظر شما برای ما با ارزشه
0 دیدگاه