آخرین بروز رسانی: 6ام فروردین, 1403

به اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم نمره 95 را می‌دهم

شهرام غلامی، عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم گفت: اگر بخواهم نمره‌ای را از 100 به این جشنواره بدهم، عدد ۹۵ را انتخاب می‌کنم؛ این اتفاق بسیار مهم بود و این نمره اغراق‌آمیز نیست.

به گزارش روابط عمومی اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم، شهرام غلامی، عضو هیئت داوران این جشنواره گفت: نحوه برگزاری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم نقطه قوت آن بود و شخصاً توقع این سطح از کیفیت را نداشتم؛ معمولاً این‌گونه اقدامات در کشور ما موفقیت‌آمیز نیست ولی خوشبختانه این جشنواره بسیار خوب برنامه‌ریزی، طراحی‌ و اجرا شد که شخصاً لذت بردم.

نمره ۹۵ از صد به اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم

وی ادامه داد: ابتدای جشنواره تصور می‌کردم اگر این جشنواره با توجه به اینکه اولین دوره آن است، بتواند نمره ۵۰ را هم دریافت کند قابل‌قبول است اما کیفیت برگزاری بسیار بالا بود و بعید می‌دانستم که در ایران شاهد چنین اتفاقی باشیم؛ اگر بخواهم نمره‌ای را از 100 به این جشنواره بدهم، عدد ۹۵ را انتخاب می‌کنم؛ این اتفاق بسیار مهم بود و این نمره اغراق‌آمیز نیست.

عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم افزود: وقتی جشنواره‌ای در دوره اول با چنین سطحی از کیفیت برگزار شود تراز پیشرفت، ترقی و انگیزه را بالا می‌برد و اثرات مثبت بسیاری دارد. برگزاری جشنواره رقابتی آثار مثبت بسیاری دارد که یکی از این آثار بیشتر ساز زدن هنرمندان است زیرا سبب انگیزه بیشتری خواهد شد. اگر بخواهم صادقانه بگویم جشنواره عودنوازی برای شخص بنده سبب ایجاد انگیزه شد تا مجدد به تمرینات بیشتری بپردازم.

رو کردن برگ برنده‌ با جشنواره عودنوازی

وی تصریح کرد: جامعه عودنوازی تا یک دهه پیش جامعه غنی‌ای نبود، بیشتر اساتید پراکنده بودند و تعداد نوازندگان نیز معدود بود. بسیاری از اساتید از دوره آقای نریمان، آقای شهیدی تا به امروز همه تلاش خود را کرده‌اند تا با تمام توان آبروی عود نوازی ایران را حفظ کنند. اولین جشنواره ملی عودنوازی مانند رو کردن برگ برنده‌ای بود که باعث پیشرفت، ترقی، بالندگی و رشد ساز عود در ایران می‌شود.

لزوم ترجمه موسیقی ایرانی بر ساز عود

غلامی درباره شرکت‌کنندگان در جشنواره بیان کرد: کلیت این کار مثبت بود اما می‌توان این رویداد را ازنظر آسیب‌شناسی بررسی کرد؛ ساز عود رپرتوار مختلف و گسترده‌ای دارد که می‌توان موسیقی‌های مختلف را با آن نواخت اما لازم است تا در کنار تکنیک بالایی که اکثر شرکت‌کنندگان داشتند از هویت فرهنگی خودمان نیز حرف بزنیم. اساتید از چند دهه پیش به‌دنبال حفظ هویت فرهنگی عودنوازی ایران بودند. وقتی بتوانیم به‌خوبی موسیقی ایرانی را بر روی ساز عود ترجمه کنیم اتفاقات خوبی رخ می‌دهد؛ مثلاً ساز تار و سه‌تار شباهت بسیاری به یکدیگر دارند اما اساتیدی مانند عبادی و ذوالفنون، رپرتوار تار را برای سه‌تار ترجمه کردند.

ظرفیت بالای موسیقی ایرانی در مقابل سایر موسیقی ملل

وی ادامه داد: وقتی صحبت از موسیقی دستگاهی می‌شود؛ منظور هویت فرهنگی غنی و معنادار ایرانی است که معنا و جایگاه خود را دارد. این نوع موسیقی در مقابل موسیقی‌های سایر مناطق مانند ترکیه و اعراب حرف برای گفتن دارد. اساتید بزرگی برای موسیقی ایرانی زحمت کشیدند، وقتی به‌عنوان ایرانی در حال نواختن ساز هستیم باید هویت خودمان را نیز به‌همراه داشته باشیم و آن را غنی‌تر کنیم؛ اساتید موسیقی و جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند در این عرصه بسیار کمک‌کننده باشد.

عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم افزود: البته اجبار در هنر مفهومی ندارد و نمی‌توان گفت که باید اینگونه نواخت؛ صرفاً می‌توان نکات را گوشزد کرد تا به آنها توجه شود. ساز عود قدمت دیرینه‌ای در این منطقه دارد و می‌توان به هویت‌ تاریخی آن پرداخت.

استفاده زیاد از تکنیک، آسیب مشهود نوازندگان

وی در ادامه با بیان اینکه اکثر آثاری که ساخته‌ام ساختارشکن بوده‌‌اند گفت: اکثر این آثار مدرن بوده‌اند اما با این حال می‌توان مثلاً در قطعه‌ای دستگاه همایون را شنید؛ یعنی مطالبی که به هویت و سنت مرتبط می‌شود در آن‌ها وجود دارد. آسیبی که در بین جوانان شرکت‌کننده در جشنواره مشهود بود استفاده بیش‌ازحد از تکنیک بود و می‌توان گفت که بعضاً از موسیقی ایرانی فاصله گرفته بودند. تکنیک باید در خدمت ارائه محتوا و مطلب باشد.

نقش تعیین‌کننده‌ اساتید در حفظ اصالت‌های موسیقی ایرانی

این هنرمند موسیقی اظهار کرد: این وظیفه اساتید است که ذهن نوازندگان را پرورش دهند و هدایت کنند؛ مثلاً گفته شود براساس یک گوشه‌ ردیف موسیقی دستگاهی با استفاده‌ آزاد از تکنیک، بداهه‌نوازی طراحی کنند. اساتید می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ اصالت‌های موسیقی ایرانی داشته باشند. جوانان باید بدانند که ما هر کاری کنیم، نمی‌توانیم مانند یک نوازنده‌ عرب یا ترک، موسیقی عربی و ترکی بنوازیم زیرا آنها در بستر فرهنگی عربی و ترکی زیست کرده و بزرگ شده‌اند؛ بنابراین باید به هویت خودمان بپردازیم و با زبان و بیان هویت ایرانی بنوازیم در این ‌صورت حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

پرهیز از تکرار تجربه‌های ناموفق

وی در پایان افزود: المان‌هایی از موسیقی راک، سافت راک و موسیقی لایت در نوازندگی‌ برخی از شرکت‌کنندگان شنیده می‌شد؛ باید توجه کرد که این کارها در دنیا با ساز عود انجام‌شده است ولی متأسفانه موفق نبوده‌اند. باید بتوان در چهارچوب موسیقی ایرانی کارهای جدید و خلاقانه خلق کرد و تکنیک‌ها را به سمت گوشه‌ها و ردیف موسیقی ایرانی هدایت کرد تا هم گوشه‌هایی که کم‌تر نواخته و شنیده‌ شده‌اند اجرا شوند و از این طریق می‌توان شاهد ظهور و بروز خلاقیت‌ها باشیم. جشنواره ملی عودنوازی قشم باعث شد تا بسیاری از نکات پنهان موجود در عرصه نوازندگی آشکار شود؛ به همین علت حرکت مثبت و رو به جلویی است و واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد.

اخبار مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه